Peru - Dag 4 - Paracas, Islas Ballestas & Huachachina

9 oktober 2016 - Machu Picchu, Peru

Na het ontbijt vertrekken we al om 07:30 naar Paracas. Hier stappen we in een speedboot en gaan we naar de Ballestas eilanden. De boot vaart super snel en maakt dan een eerste stop. In de zandduinen naast ons zien we een enorm geoglief tevoorschijn komen, in de vorm van een kandelaar.  De gids vertelt ons dat ze nog steeds niet weten hoe en waarom deze werd gemaakt.

De kandelaar

De boot zet nu koers naar de Ballestas. Bijna in konvooi met nog 2 andere boten vol met toeristen.

De Ballestas stinken enorm naar vogelpoep! Overal zitten vogels, heeeel veel pelikanen, incaternen en af en toe een pinguin.

In het water zie je allemaal rode kreeftjes zwemmen. En onder een enorme boog in de rotsen liggen een paar zeeleuwen te slapen. We varen om de rots heen. Zwermen van duizenden vogels vliegen met ons mee. Door het enorme gewiebel word Tom misselijk, maar gelukkig gaat onze boot in volle snelheid weer richting land.

Islas BallestasIslas Ballestas

Op het strandje in Paracas staan twee mannetjes die pelikanen aan het voeren zijn. Wie op de foto met de pelikanen wilt, moet betalen. Dus wij doen het vanaf een afstandje :p Na wat fotootjes duiken we een barretje in. Eventjes opwarmen. Daarna nog eventjes rondlopen in Paracas.

Een super gezellig stadje met veel winkeltjes. Ook een rariteitenwinkeltje. Met allemaal dingen gemaakt van schedels en botten van beesten.

Dan vervolgen we onze reis naar een stokerij van drank. Het bekende peruaanse drankje Pisco word hier gemaakt. Na een rondleiding mogen we ook proeven. Iedereen drinkt volop maar wij : niet echte alcohol drinkers laten een paar rondes aan ons voorbij gaan. Alleen het drankje dat op baileys lijkt heb ik geproefd omdat ik daar wel dol op ben ;)

Terug de bus in want Huachachina staat ook nog op het programma vandaag.

Huachachina is een oase met hele hoge zandduinen erom heen.

Als we in Huachachina aankomen zegt de gids dat je hier met een buggy over de zandduinen kan rijden en kan sandboarden. Maar hij zegt er vooral bij dat Tom die al de hele vakantie rugpijn heeft dit NIET moet doen.Tom wil dit echter niet missen. En dus stappen we in de buggy's om te racen over de zandduinen. Echt machtig!! Op een gegeven moment rijden we omhoog en zien we alleen maar blauwe lucht, dan kantelen we om en zien we een hele steile helling omlaag en dan in volle vaart naar beneden.

Na een tour  rijden we een heuvel op en stoppen hier.Tijd voor wat fotootjes!

Huacachina OaseHuacachina OaseHuacachina OaseHuacachina Oase

De sandboard planken worden achter uit de buggy gehaald en we mogen de heuvel af boarden. Een hoek van bijna 90 graden. Nadat er een paar mensen zijn gecrashed durf ik niet meer. Maar Tom gaat wel op zijn buik de berg af.

Tom klaar voor het sandboarden

Ik vertrek weer in de buggy (met nog een paar anderen) naar beneden. We pikken Tom en de anderen op die van de berg af zijn gegaan en rijden terug naar de Oase. We maken hier nog een gezellige wandeling met zijn tweetjes. En kopen wat souvenirtjes. Een armbandje voor mij voor maar 5 soles (1,25 euro) En een magneet mag ook niet ontbreken bij elke vakantie. Na een tijdje worden we weer bij de bus verwacht om te vertrekken naar onze volgende bestemming: Nazca.

Onderweg stoppen we om iets te drinken. Vanop de locatie kunnen we de Oase vanaf de bovenkant zien. Echt mooi! Een groene Oase in het midden van hoge zandduinen!  We krijgen heerlijk versgeperst sinaasappelsap. En lopen wat rond tussen de fruitbomen, met hier en daar een hangmat Heerlijke relaxplek dit verborgen "cafeetje".

Fruitbomen in overvloed

We komen vlak voordat het begint te schemeren bij een uitkijktoren voor de Nazcalines aan. We betalen 3 soles.

Nadat de vorige lading mensen naar beneden moest komen omdat er iemand met een stok tegen de uitkijktoren aan sloeg, klimmen wij het gammele torentje op. Vanaf de toren hebben we een mooi uitzicht over de Panamerican Highway. En zien we 2 nazcalines. De kip en de boom. De lijnen zijn mooi. Duidelijk genoeg vanuit de toren, maar de figuren niet echt. Misschien morgen beter vanuit het vliegtuig. We verlaten de toren en rijden richting ons hotel in Nazca. Het is een supergezellig hotelletje, leuke huisjes naast elkaar, met mooie tropische planten.

Ons hotelletje in Nazcahotel nazcahotel

In onze kamer vinden we gelijk een grote kakkerlak (5cm) gelukkig was hij niet snel. En konden we hem gelijk vangen. En ver van onze kamer vrijlaten.

Dan is het tijd om te eten. Volgens de gids kan je hier bij 3 betrouwbare restaurants eten. De eerste 2 zijn dure. De derde is een kippenrestaurant. Wij kiezen voor het laatste :) Als je bij El Rico Pollo binnenkomt zie je de kippetjes al braden aan grote spitten aan de muur. En de  grill ruikt lekker naar vlees! De schotels die ze hier rondbrengen zijn reusachtig. Tom neemt de Lomo saltado met rijst en frietjes, ja groenten kennen ze hier niet echt :p En ik neem de pollo saltado met rijst en frietjes. Allebei nog een drankje en we hebben super lekker gegeten voor nog geen 10,50. Zuid- amerika hoeft niet duur te zijn ;).